Wzrost opłat lotniskowych, handlingowych i żeglugowych wpłynęły m.in. na wyniki finansowe Wizz Aira w pierwszym kwartale roku finansowego 2026. Węgrzy „na czysto” zarobili 38,4 miliona euro.
W okresie od 1 kwietnia do 31 czerwca niskokosztowiec przewiózł 17 mln pasażerów, podczas gdy w analogicznym okresie roku obrachunkowego 2025 podróżnych było o 1,7 mln mniej. Wzrost wolumenu pasażerskiego o 10,6 proc. rok do roku możliwy był dzięki wzroście liczby floty samolotów – na koniec pierwszego kwartału 236 airbusów o wąskim kadłubie, o 18 więcej niż przed rokiem, co pozwoliło na zwiększenie o 11 proc. pracy przewozowej liczonej w fotelokilometrach. Samoloty Wizz Aira latały wypełnione w 91,1 proc.
– Podchodzimy do roku finansowego 2026 z jasną wizją naszej strategii, aby skoncentrować naszą działalność na rynkach, które spełniają dwa ważne kryteria. Po pierwsze – aby zapewnić działanie w tzw. przyjaznych dla środowiska środowiskach operacyjnych, a po drugie – na rynkach, na których już mamy lub będziemy mieć udziały. Wierzymy, że nasze główne rynki Europy Środkowo-Wschodniej spełniają oba te kryteria – powiedział József Váradi, dyrektor generalny węgierskich linii lotniczych.
Jedną z inicjatyw Wizz Aira, która ma przyczynić się do notowania lepszych wyników operacyjno-finansowych, jest decyzja o zamknięciu spółki-córki w formule joint-venture w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wizz Air Abu Dhabi przestanie istnieć 1 września, a samoloty emirackiej spółki trafią do europejskich baz lub posłużą jako jednostki zapasowe. – Racjonalizujemy nasz program A321XLR, aby zapewnić odpowiednią flotę dla projektu sieci, który realizuje [„nową”, od red.] strategię – wskazuje Váradi. „Tanie” linie lotnicze odbiorą nie więcej niż 15 wąskokadłubowców o ultradługim zasięgu.
Przychody Węgrów w pierwszym kwartale wzrosły o 13,4 proc., wynosząc niecałe 1,43 mld euro, z czego 799 mln euro wygenerowała sprzedaż biletów, a 629 mln euro sprzedaż usług dodatkowych. 1,4 mld euro wyniosły koszty operacyjne budżetowego operatora. Mniej zapłacono za paliwo (438 mln euro), lecz o 19-proc. odnotowały koszty z tytułu opłat lotniskowych, handlingowych i żeglugowych, które wyniosły 384 mln euro. Amortyzacja działalności pochłonęła 272 mln euro. EBITDA zamknęła się w kwocie 300 mln euro; marża operacyjna wyniosła 21 proc. Zysk operacyjny to już tylko 27,5 mln euro – spadek o 38 proc. „Na czysto” zarobek wyniósł 38,4 mln euro – efekt korzystnych wahań kursów walutowych.
Węgierskie linie lotnicze planują ograniczenie liczby uziemionych samolotów – na koniec pierwszego kwartału ze służby wyłączonych było 41 airbusów nowej generacji (o pięć mniej niż na 31 czerwca 2024 roku) – z powodu problemów z łańcuchem dostaw silników GTF. Wizz Air chce wycofać jak najwięcej airbusów A320ceo, co będzie wymagać „dalszych modyfikacji harmonogramu dostaw samolotów”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.